SEO (Search Engine Optimization), arba lietuviškai – optimizacija paieškos sistemoms, yra internetinio marketingo dalis. Tai tinklapio pritaikymas paieškos sistemoms, kad interneto svetainė būtų kuo geriau reitinguojama pavyzdžiui Google.lt. Jūs galite išleisti tūkstančius litų per mėnesį ar savaitę reklamai interneteBet jeigu pavyzdžiui užsiimate kokio nors daikto pardavimu, o potencialus klientas įvedęs į Google „daikto parduotuvė“ ras Jūsų tinklapį pirmose reitingo pozicijose, tai atneš daugiau naudos ir pelno, negu tie tūkstančiai investuoti į reklamą, nes tokių potencialių klientų begalė. Svarbiausia – kad jie rastų Jūsų tinklapį.
Vien internetinės svetainės turėjimas neužtikrina, kad ji apskritai bus matoma paieškos sistemoms. Pavyzdžiui sukūrus šį tinklapį teko laukti dvi savaites, kol Google indeksavo Webbus.lt (aplankė ir nuskaitė visą informaciją, pagal kurią vėliau reitinguoja interneto svetainę). Po to reikėjo laukti dar kone mėnesį, kol Google vėl apsilankė tinklapyje. Žinoma, dabar Webbus.lt indeksuojamas 1-2 kartus per savaitę. Bet kol tinklapis pasiekia kokių nors rezultatų, reikia investuoti nemažai laiko ir/ar pinigų. Bet vieną kartą investavus, ir jei viskas pasiseka, šios investicijos gali atsipirkti dešimteriopai.
Kaip veikia paieškos sistemos?
Pagrindinis ir esminis dalykas, kurį reikia suprasti apie SEO yra tas, kad paieškos sistema nėra žmogus. Paieškos sistemos paremtos teksto ieškojimu. Kad ir kaip technologija pažengusi, paieškos sistemos dar labai toli nuo „intelektualaus proto“, kuris gali jausti spalvų ar dizaino grožį ar mėgautis garsu ar vaizdais. Vietoj to, paieškos sistemos „vaikšto“ po tinklapius ir nuskaito tinklapio kodą su visais tekstais ir bando nuspėti apie ką ta interneto svetainė yra.
Pirmiausia, paieškos sistemos vaikšto ir lanko įvairius puslapius, kad pamatytų koks jų turinys. Viską atlieka speciali programinė įranga, angliškai vadinama „crawler“, „spider“ ar tiesiog „GoogleBot“. Šie „spiders“ seka nuorodomis iš vieno puslapio į kitą ir indeksuoja (nuskaito ir įsimena tinklapio kodą bei tekstus) viską ką randa ir supranta. Turint omenyje kiek pasaulyje esama puslapių (virš 65 milijardų, kasdien daugėja po 250 000 interneto puslapių), techniškai neįmanoma kasdien aplankyti visų tinklapių ir pažiūrėti ar neatsirado koks naujas puslapis, o galbūt jis pakoreguotas. Kartais paieškos sistemos neaplanko interneto svetainės nė karto per mėnesį ar du, taigi per tą laiką Jūsų pastangos padaryti tinklapį geriau pritaikytą paieškos sistemoms nebus įvertintos. Bet dėl to nieko negalime padaryti, tik toliau tobulinti savo internetines svetaines.
Po to, kai paieškos sistema aplanko tinklapį, ji indeksuoja visą tinklapio turinį ir viską talpina milžiniškoje duomenų bazėje. Iš esmės, indeksavimo procese nustatoma kokie žodžiai ar išsireiškimai geriausiai atspindi tinklapį ir priskiria puslapį prie konkretaus raktažodžio. Žmogui būtų neįmanoma apdoroti tiek daug informacijos, bet paieškos sistemos su tuo tvarkosi labai puikiai.
Kaip optimizuoti interneto svetainę paieškos sistemoms?
Aprašysiu 7 žingsnius kaip optimizuoti savo tinklapį paieškos sistemoms. Visi 7 žingsniai turi būti reguliariai kartojami, tarsi ciklas, bet 5-7 yra tie, kuriuos turite atlikti gana dažnai, jei norite sulaukti pastebimų rezultatų. 1-4 žingsniai nereikalauja daug dėmesio, tik į juos reikia sutelkti dėmesį pačioje optimizavimo pradžioje. Vėliau jų labai dažnai kartoti nereikia.
Žingsniai, kurių nereikia dažnai kartoti:
- Raktažodžių paieška
- Konkurentai
- Pirmoji nuoroda į tinklapį
- Sitemaps (tinklapio žemėlapis) sukūrimas
Žingsniai, kuriuos reikia kartoti reguliariai ir gan dažnai:
- Tinklapio analizė
- Turinio formavimas
- Nuorodos
Ką dar reikia žinoti apie SEO (turite būti susipažinęs su HTML):
- Puslapio <title> (antraštė) - praktiškai svarbiausias faktorius optimizuojant tinklapį. <title> labiausiai vertinamas ieškant raktažodžių. Nedarykite Title bereikšmių, ir nenaudokite per daug žodžių. Title darykite 4-5 žodžius, pavartojant raktažodžius, nes kuo daugiau žodžių, tuo mažiau kiekvienas iš jų „sveria“;
- Turinys – jame naudokite raktažodžius, kuriuos panaudojote Title. Kiekvienas atskiras puslapis (ne visas tinklapis) turi būti susietas su konkrečiais raktažodžiais. Pamėtykite juos rašant tekstą. Tik nepersistenkite, nes kitaip paieškos sistemos palaikys kaip raktažodžių „spamą“;
- Antraštės <h1>, <h2>, <h3> - <h6>. Antraščių tekstas laikomas svarbesniu nei paprastas tekstas. <h1> - labiausiai vertinama. Todėl pasistenkite panaudoti kuo daugiau raktažodžių antraštėse;
- Nuorodos tekstas – nedarykite nuorodų į savo tinklapį su tekstu „paspauskite čia“ ar „daugiau informacijos“ ir pan. Vietoje to stenkitės pavartoti raktažodžius. Tai irgi labai svarbu ateinančioms nuorodoms į Jūsų tinklapį;
- „Meta tags“, kaip „description“ ir „keywords“ taip pat gan svarbu. Būtinai nepalikite jų tuščių. Naudokite tuos pačius raktažodžius, kaip ir <title> bei pačiam puslapio turinyje;
- Nenaudokite tų pačių raktažodžių keliuose puslapiuose. Geriau pavartoti įvairesnius, negu kartotis.